Procenten Modellen:

RIB

Procenten

getallen

Visueel maken van de breuken door het gebruik van verschillende modellen.

• Meetkundige figuren (rechthoek, cirkel, driehoek e.d.). De kinderen geven bijvoorbeeld in cirkeldiagrammen een deel aan.

Cirkelmodel              staafmodel

• De getallenlijn. Het springen op de getallenlijn is een voorbereiding op het vermenigvuldigen van breuken. Van daaruit aan het werk met de dubbele getallenlijn.

• De dubbele getallenlijn. Een goede maar ook bijzondere ingang tot deze dubbele getallenlijn biedt het breukenelastiek

• De verhoudingstabel. Bij veel procentenopdrachten in toepassingssituaties kunnen de kinderen de verhoudingstabel als model inzetten. Zowel bij de dubbele getallenlijn als wel bij de verhoudingstabel voorkomen we dat de kinderen altijd terug gaan naar de 1% en van daaruit gaan rekenen.